نتایج جستجو برای عبارت :

آیات پایانی سورۀ شعرا

#نماز‌_حاجت‌_روز_پنجشنبه
آیت‌الله بهجت قدس‌سره اطرافیان و شاگردان خود را بسیار به خواندن نماز روز پنجشنبه توصیه می‌کردند و می‌فرمودند: «آیت‌الله سید مرتضی کشمیری هر وقت این نماز را می‌خواند، هدیه‌ای برای او می‌رسید».
شیوه خواندن نماز از کتاب جمال‌الاسبوع سیدبن‌طاووس
چهار رکعت (دو نماز دورکعتی)
1⃣ در رکعت اول بعد از حمد ۱۱بار سورۀ توحید2⃣ در رکعت دوم بعد از حمد ۲۱بار سورۀ توحید
3⃣ در رکعت سوم بعد از حمد ۳۱بار سورۀ توحید4⃣ در رکعت چه
شاعران کسانى هستند که گمراهان از آنان پیروى مى‏کنند. (224) آیا نمى‏بینى آنها در هر وادى سرگردانند؟ (225) و سخنانى مى‏گویند که (به آنها) عمل نمى‏کنند؟! (226) مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام مى‏دهند و خدا را بسیار یاد مى کنند، و به هنگامى که مورد ستم واقع مى‏شوند به دفاع از خویشتن (و مؤمنان) برمى‏خیزند (و از شعر در این راه کمک مى‏گیرند); آنها که ستم کردند به زودى مى‏دانند که بازگشتشان به کجاست! (227)
ببینید عزیزان من! قرنهای متمادی است که این زبان دست‌به‌دست به وسیله‌ی
شعرا -یک مقدار هم به وسیله‌ی نویسندگان، امّا عمدتاً به وسیله‌ی شعرا- حفظ
شده. [مثلاً] زبان سعدی؛ شما اگر امروز بخواهید مضمون همین شعری را که
الان من خواندم: «به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست» بگویید،
کلماتی از این گویا‌تر، فصیح‌تر سراغ دارید؟ یا فرض بفرمایید [شعرِ]:
کجایید ای شهیدان خدایی
بلاجویان دشت کربلایی
هیچ حدس میزدید که مال مولوی باشد؟ این مال مولوی ا
29. سورۀ قریش
شناسة سوره
این سوره به مناسبت کلمات آغاز سوره، "لایلاف القریش"، "القریش"، و "لایلاف" نامیده شده است.
سورۀ قریش به اتفاق اکثر دانشمندان تفسیر و علوم قرآنی مکی و بیست و نهمین سورۀ نازل شده پس از تین و پیش از قارعه بر پیامبر9 است. تمام جدول‌های ترتیب نزول این مطلب را تأیید می‌کنند.
سورۀ ایلاف در ترتیب مصحف رسمی با چهار آیه در جزء سی‌ام قرآن، ردیف صد و ششم، بعد از سورۀ فیل و قبل از سورة ماعون قرار دارد.
مقصود سوره
ترغیب اهالی مکه و مردم
20. سورۀ فلق
شناسة سوره
این سوره به مناسبت کلمات آیة اول "فلق" و "قل أعوذ برب الفلق" نامیده شده است. مکی یا مدنی بودن سوره اختلافات زیادی میان صاحب نظران قرآنی پدید آورده است. با عنایت به محتویات سوره و هماهنگی آن با سیاقی که در بحث «ارتباط سوره» خواهد آمد، مکی بودن سوره قوی‌تر است.
براساس جداول، در هفت روایت ازروایات دهگانۀ مسند و تمام جداول ترکیبی، این سوره در رتبۀ بیستم مکی پس از سورۀ فیل و پیش از سورۀ ناس قرارگرفته است؛ اما در جدول‌های تاری
بسم الله الرحمن الرحیم
 
هرکه این سوره را تلاوت کند اورا ده حسنه باشد بعدد هرکه تصدیق نوح وهود و شعیب وصالح و ابراهیم وعیسی ومحمد و تکذیب  کنندگان آنها  است
الله هفت سوره بقره و آل عمران و نساء ومائده و انعام و اعراف وانفال را به جای تورات و سوره طه و طواسین بجای زبور آورده است هرکه طواسین یعنی سه سوره شعرا و نمل قصص را بخواند از اولیا الله می باشد و درجوار و پناه او جا گیرد ودر دنیا هرگز به او درویشی نرسد و چندان نعمت جلیلی به او دهند که فوق رض
سلام دوستان.
از لطف وهمراهی همتون سپاس گذارم.دوستانی لطف کردن و درخواست مطالب بیشتری در مورد روستای قزوینه و مردمش دارن.بنده در مورد روستای قزوینه،فرهنگ،هنر،ادبیات،عرفان،آداب ورسوم،حیات گیاهی وجانوری،کوهها،تاریخ و.......کتابی آماده چاپ دارم با عنوان«دیار دیاری».در اینجا از دوستان علاقمند خواهشمندم هرمطلبی درمورد قزوینه و قزوینه ایها اعم از عکس(اشخاص ومناظرجدید وقدیم روستا و مزارع و کوهها)،شعر،متن ،معرفی شعرا وهنرمندان ونویسندگان  دا
در عالم یک چیز است که آن فراموش کردنی نیست. اگر جمله چیزها را فراموش کنی و آن را فراموش نکنی باک نیست، و اگر جمله را به جای آری و یاد داری و فراموش نکنی و آن را فراموش کنی هیچ نکرده باشی. همچنان که پادشاهی تو را به ده فرستاد برای کاری معیّن، تو رفتی و صد کارِ دیگر گزاردی. چون آن کار را که برای آن رفته بودی نگزاردی، چنان است که هیچ نگزاردی. 
پس آدمی در این عالم برای کاری آمده است و مقصود آن است، چون آن نمی‌گزارد پس هیچ نکرده باشد: «اِنَّا عَرَضْنَا
فکر می کنید مولانا اسم کتابش را چگونه انتخاب کرده است؟ 
برخلاف دیگر شعرا، او در قید و بند اسم نبوده
و اسم کتابش را مثنوی معنوی گذاشته! مثنوی که یک قالب شعریست...
فکر می کنید مولانا اولین بیت کتابش را چگونه آغاز کرد؟ بر خلاف دیگر شعرا که با نام خدا شروع کرده اند...
بشنو این نی چون حکایت می کند   از جدایی ها شکایت میکند
این بیت سرآغاز اشعار مولاناست...
که در آن نی، استعاره از انسان است و مصرع دوم اشاره دارد به جدا افتادن انسان از اصل خویش
و اینکه اگ
عَنْ جَابِرِ بْنِ یَزِیدَ الْجُعْفِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ‏: «قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَوَ الْفَجْرِ ( ) هُوَ الْقَائِمُ وَ «اللَّیَالِی الْعَشْرُ» الْأَئِمَّةُ مِنَ الْحَسَنِ إِلَى الْحَسَنِ وَ الشَّفْع أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ وَ فَاطِمَةُ وَ الْوَتْر هُوَ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ‏ وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ هِیَ دَوْلَةُ حَبْتَرٍ فَهِیَ تَسْرِی إِلَى قِیَامِ الْقَائِمِ».( )
ترجمه:
جابر جعفی از حضرت صادق علیه السلا
افلاطون یک فیلسوف شاعر است و آثار وی قبل از آنکه خردمندانه باشد، شاعرانه است. امّا در اندیشه او شعر تنها وسیله ای برای بیان زیبایی حقیقت است. افلاطون از این جنون الهی (شعر) بهره می برد تا حالات، صحنه ها و شخصیتها را در مکالمات خود به زیباترین صورت بیافریند و تجسم بخشد. بنابر گزارش دیوگنس لائرتیوس، افلاطون در ابتدا، خود را به مطالعه نقاشی و گفتن شعر، نخست شعر ثنائی و سپس شعر غنایی و نوشتن تراژدی مشغول می داشته است.(1) ولی زمانی که با سقراط آشنا
وسط‌های فیلم سلینجر ـ مستندی که دربارۀ جی. دی. سلینجر ساخته شده ـ یه جمله از جرج اورول نقل می‌شه که یه بار گفته: «نوشتن یه نبرد ترسناک و خسته‌کننده است، هیچ‌کسی اگه جن توی جلدش نره به‌هیچ‌عنوان همچین کاری نمی‌کنه»؛ بعد گوینده حرفش رو این‌طوری ادامه می‌ده: «و به‌نظر من، او (سلینجر) اجنه‌ای داشت که به دام می‌انداختنش». 
اینجای فیلم من یه لبخند کش‌داری زدم؛ چون یاد حرف دیگه‌ای با همین مضمون افتادم. این از اون لحظه‌هاییه که خودت با خودت
وسط‌های فیلم سلینجر ـ مستندی که دربارۀ جی. دی. سلینجر ساخته شده ـ یه جمله از جرج اورول نقل می‌شه که یه بار گفته: «نوشتن یه نبرد ترسناک و خسته‌کننده است، هیچ‌کسی اگه جن توی جلدش نره به‌هیچ‌عنوان همچین کاری نمی‌کنه»؛ بعد گوینده حرفش رو این‌طوری ادامه می‌ده: «و به‌نظر من، او (سلینجر) اجنه‌ای داشت که به دام می‌انداختنش». 
اینجای فیلم من یه لبخند کش‌داری زدم؛ چون یاد حرف دیگه‌ای با همین مضمون افتادم. این از اون لحظه‌هاییه که خودت با خودت
تفسیر آیه ۷۴ سوره الفرقان (به روایت اهل تسنن)
حاکم حسکانی از علمای اهل تسنن روایت کرده است:
۵۷۶- فرات قال: حدّثنی علیّ بن حمدون قال: حدّثنا علیّ بن محمّد بن مروان قال: علیّ بن یزید، عن جریر، عن عبد اللّه بن وهب، عن أبی هارون عن أبی سعید فی قوله تعالى: هب لنا الآیة- قال: [قال] النّبیّ صلى الله علیه وآله قلت: یا جبرئیل من أزواجنا؟ قال: خدیجة. قال: و [من] ذرّیّاتنا قال: فاطمة. و «قرّة أعین» قال: الحسن و الحسین. قال: و اجعلنا للمتّقین إماما قال: علیّ علیه ا
امروز با خدا حرف زدم و اینجوری جوابمو داد:
و توکل بران خدای مقتدر مهربان کن،ان خدایی که چون(ازشوق نماز)برخیزی تورا مینگرد،وبه انتقال تو در اهل سجود(و به دوران تحولت از اصلاب شامخه به ارحام مطهره)اگاه است،
او خدای شنوا و دانا است
 
(ایات 217_220 سوره ی شعرا)
علّامه آیت الله حاج سیّدمحمّدحسین حسینی طهرانی قدّس الله نفسه الزکیّة
و مَنْ یُهاجِرْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یَجِدْ فِی الْأَرْضِ مُراغَماً کَثِیراً وَ سَعَةً*
و کسى که در راه خدا هجرت کند، در روى این زمین مُراغَم کثیرى می یابد. چه تعبیر عالى فرموده است!
«مُراغَم» یعنى جاهاى بسیارى را که در آنجا مىتواند دماغ کفر را به خاک بمالد. نباید در مکّه ماند و گفت: ما نمىتوانیم از دین خود دفاع کنیم؛ آزادى نداریم، زیرا که در تحت ولایت رؤساى قریش هستیم و ا
دیشب به بابا می‌گم: بابا وقتی دارم تست ادبیات می‌زنم، از یه سری از این شعرا خیلی خوشم میاد. مثلا همین یکی.و براش اون بیت رو می‌خونم. بابا هم یه لبخند می‌زنه و شعر رو برای خودش تکرار می‌کنه. 
بعد که دارم توی اتاق لباسم رو عوض می‌کنم، می‌شنوم که داره به مامانم می‌گه:نگاه کن سولویگ از چه شعری خوشش اومده: بکوب ای دست مرگ، ای پنجه‌ی مرگ/به تندی بر درم، تا در گشایم. یعنی از زندگی‌ش خسته شده که از همچین شعرایی خوشش میاد؟
و من با خودم لبخند می‌زنم
30. سورۀ قارعه
شناسة سوره
سوره به مناسبت کلمۀ "قارعه" در آیة اول سوره، به این نام خوانده شده است و به اتفاق همۀ دانشمندان تفسیر و علوم قرآنی در مکه نازل‌شده است.
سورۀ قارعه در تمام جداول ترتیب نزول در ردیف سی‌ام، پس از قریش و پیش از قیامت قرارگرفته است.
این سوره در ترتیب مصحف رسمی در جزء سی‌ام قرآن، ردیف صد و یکم، بعد از سورة عادیات و قبل از سورة تکاثر قرارگرفته و یازده آیه دارد.
مقصود سوره
ترغیب مردم به انجام هر چه بیش‌تر اعمال شایسته در دنیا
بخشی از سخنرانی امام خامنه ای در جمع فرماندهان سپاه مورخه 28 شهریور 1395
 
موسی به قوم خودش گفت که: «اِسْتَعِینُوا بِاللهِ وَاصْبِرُوا»(۱)؛ «فَلَمَّا تَرَٰءَا ٱلْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَٰبُ مُوسَىٰٓ إِنَّا لَمُدْرَکُونَ»(۲) وقتی که [قوم موسی] داشتند میرفتند، از دور، مجموعه‌ی فرعونی هم دیده شدند که دارند می‌آیند [به سمت اینها]، اصحاب موسی (علیه‌السلام) گفتند «إِنَّا لَمُدْرَکُونَ»، ما گیر افتادیم؛ «قَالَ کَلَّآ»(۳) حضرت موسی فرمود ابدا، «
جلسۀ آخر کلاس آنلاین مهارت رسانه بود. تکلیف این بود که ارتباطی بین آیات 20 تا 30 سورۀ فرقان با مباحث تدریس شده و مرتبط با مهارت رسانه بنویسیم. یکی از بچه‌ها فی‌البداهه نکتۀ به‌جایی تایپ و ارسال کرد و استاد چون درگیر شرح آیۀ 30 بودند، در جوابش فرمودند: با قرآن مهجور باشید ان‌شاءالله!
اولش خنده‌دار بود. چند نفری هم به نشستن واژۀ مهجور به جای محشور خندیدند.
استاد بعد از اعتراف به اشتباه املایی و معنایی گفتند، بد هم نیست با قرآن مهجور بودن. جایی ب
وقتی استارت ( استارت نه شروع ) میخورد با حرفای قشنگ و شعار های زیبا شروع میشد
مثل یه تابلو نقاشی که هر چی زیباتر بهتر خواهی بود نقاشی پر از فریب و نیرنگ اما داخل یک تورنمنت بزرگ مثل شعر شعرا که هر کس ازش میتوند یک تفسیری بکند اما هیچکس جز خودت نمیدوند چه خبر ؟؟؟؟؟
اما این میونه برای اینکه کار از محکم کاری هیچ وقت ضرر ندارد باید به یک جاهایی هم وصل بشی تا شانس بردت برد بالاتر 
این تورنمنت بزرگ تازه شروع شده  
میدونم رای میخواید پس حداقل این اخر و
با تموم احساسم داد میزنم ..."برو ولی همه در ها رو پنجره ها رو وا میذارم تا که بیای ...خورشید و ماه رو حتی خدا رو قسم میدم خیلی زیاد تا که بیای ‌‌‌...ینی میشه بیای ؟؟؟"و اتاق مرتب میکنم واسه پذیرایی از کسی که قراره بیاد ولی تو نیست ...که مامان در رو باز میکنه میگه:" اونی که قراره بیاد گربه اس؟که از پنجره بیاد تو؟در میزنه ...باز میکنیم ...میاد عین آقاها میشینه تو خونه دیگه ...!این شعرا چیه میخونی؟؟؟در ضمن خدا رو قسم میدی بده ...خورشید و ماه چه صیغه ایه؟"
بغض
27. سورۀ بروج
شناسة سوره
این سوره به مناسبت کلمات به کار رفته در آیۀ اول، "بروج" و "السماء ذات البروج" نامیده شده و به اتفاق همۀ دانشمندان تفسیر و علوم قرآنی مکی است.
جداول ترتیب نزول این سوره را در ردیف بیست و هفتم، پس از سورة شمس و پیش از سورۀ تین، قرار داده‌اند.
سورۀ بروج در ترتیب مصحف رسمی در جزء سی ام قرآن، ردیف هشتاد و پنجم، بعد از سورۀ انشقاق و قبل از سورۀ طارق قرارگرفته است و 22 آیه دارد.
مقصود سوره
تقویت قلب پیامبر9 و مؤمنان و اطمینان خاطر ب
پخش‎شدن دود از آسمان از نشانه‎ های نزدیک‎ شدن زمان قیام امام مهدی(علیه‎السّلام) است.
خداوند متعالی فرمود:
چشم به راه روزی باش که آسمان دودی آشکار بیاورد* که مردم را فرامی‎گیرد، این شکنجه‌ای دردناک است*.(1)
بنا بر آن‎چه هویداست، مراد از «دودی آشکار» در این آیه، دودی است که در آسمان پخش می‎شود، در پی برآمدن بزرگ‎ ستاره‎ای دنباله‎ دار در ماه رمضان پیش از قیام امام مهدی (علیه‎السّلام)، پس از رفتنش درون پوشش گازی زمین و سوختن و شعله‎ ورشدن و
یه دوستی دارم سال کنکور یه ازدواج کرد که بیشتر به تشویق خانواده ش بود و خب سال بعدش هم جدا شد. نه تو حرفاش، نه تو شبکه های اجتماعیش، نه پیامرسان هاش نه چشم هاش خبری از عشق نبود. 
امسال دوباره ازدواج کرد. هم قبل از ازدواج خودم کلی درباره اینکه "باید دوست داشته باشی طرفت رو" نصیحتم کرد، هم قبل ازدواج خودش یکمی ازم سوال پرسید.
و خب حالا من دوست داشتن رو میبینم از پشت چشماش میبینم، از بیو تلگرام و اینستاش و مطمئنم وقتی ببینمش در چشم هاش :)
زیاد اهل اب
یک آیه از سوره شعراء با صدای استاد منشاوی از مجموعه محافل لیبی در اواسط دهه شصت.
فَأَلْقَىٰ عَصَاهُ فَإِذَا هِیَ ثُعْبَانٌ مُّبِینٌ(32) وَنَزَعَ یَدَهُ فَإِذَا هِیَ بَیْضَاءُ لِلنَّاظِرِینَ(33)در آن موقع موسی عصای خود بیفکند که ناگاه ماری عظیم پدیدار گشت//و نیز دست خود (از گریبان) بیرون آورد که ناگاه سپید و رخشان به چشم بینندگان آشکار
گردید
بشنوید
فکر می کنید مولانا اسم کتابش را چگونه انتخاب کرده است؟ 
برخلاف دیگر شعرا، او در قید و بند اسم نبوده
و اسم کتابش را مثنوی معنوی گذاشته! مثنوی که یک قالب شعریست...
 
بشنو این نی چون حکایت می کند   از جدایی ها شکایت میکند
این بیت سرآغاز اشعار مولاناست...
که در آن نی، استعاره از انسان است و مصرع دوم اشاره دارد به جدا افتادن انسان از اصل خویش!
و اینکه اگر انسان مانند نی درونش خالی از حسد و کینه و امراض شیطانینباشد نمی تواند آواز انسانیت سر دهد!
به نام خدا
مشغول کار داخل خونه ای بودیم که آب تا سقفش رسیده بود و الان توی حیاطش پر از گِل بود...بعد از چند ساعت کار خسته شده بودیم که گفتن یه گروه کوه نورد از تهران اومدن، الان میان کمک شما؛ و این شاید جالب ترین صحنه ای بود که قبل از سفر تصورش رو نکرده بودم...چهار مرد و یک زن... با لباس هایی که بیشتر به لباس مهمونی و تفریح می خورد تا لباس کار! 
اما با همان لباس ها بیل برداشتند و مشغول شدند...حتی خانم همراه شون هم شروع کرد به بیل زدن!
یکی از مردها که دی
یکی از آرزوهای به‌سرنیامده و رؤیاهای بربادرفته‌ام این بود: چندتایی گوسفند
داشته باشم که، جایی بی این همه آدمیزاد، رهایشان کنم بچرند و خودم هم در کنارشان
بچرم. زندگی اگر خوبی‌ای داشته باشد باید به همین سادگی‌اش باشد—که چندتایی گوسفند
را بچرانی و با آنها مشغول شوی. آن وسط، حوصله اگر داشتی، شعری بخوانی یا اصلاً گاهی
بزنی زیر آواز. چه چیز در آن زندگی کم بود که پدرانمان ازش دست کشیدند و دچار پیچیدگی
شهرنشینی‌مان کردند؟ کدام چیز پیچیده‌ی خو
آیه ۳۱ سورۀ نور
وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِ‌هِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُ‌وجَهُنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیضْرِبْنَ بِخُمُرِ‌هِنَّ عَلَیٰ جُیوبِهِنَّ وَ لَایبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ... وَ لَایضْرِ‌بْنَ بِأَرْ‌جُلِهِنَّ لِیعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَی اللهِ جَمِیعًا أَیهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ
به نام خدا
مشغول کار داخل خونه ای بودیم که آب تا سقفش رسیده بود و الان توی حیاطش پر از گِل بود...بعد از چند ساعت کار خسته شده بودیم که گفتن یه گروه کوه نورد از تهران اومدن، الان میان کمک شما؛ و این شاید جالب ترین صحنه ای بود که قبل از سفر تصورش رو نکرده بودم...چهار مرد و یک زن... با لباس هایی که بیشتر به لباس مهمونی و تفریح می خورد تا لباس کار! 
اما با همان لباس ها بیل برداشتند و مشغول شدند...حتی خانم همراه شون هم شروع کرد به بیل زدن!
یکی از مردها که دی
کتابهایش را ردیف کرده در طبقات کتابخانه، بی ترتیب خاصی. دواوین شعرا، تذکره ها، تاریخ ها و دیگران. از لای پرده های کشیده نگاه می کنم به خانه. تجملات آنچنان نیست، اما اینچنین ها هم نبود؛ نشان از دارایی صاحب خانه می داد. پرده های حریر یا فقط شبیه به حریر که ادای ابریشم تنیده ی کرم های در خود فرو رفته را در می آورند، مبل های استیل ، مبل های راحتی و میز و صندلی و پکیج و هزار چیز دیگر در. خانه ایی که در سیصد و شصت و پنج روز سال شاید سی روز هم پر نباشد. نب
آیا به فال حافظ اعتقاد دارید؟
در وبلاگ ها مختلف که در این مورد نظراتی گذاشته بودن بیشتر می گفتند تفاسیر و فال غزلیات حافظ دقیقاً با نیتی که کرده بودن متناسب و مقارن بوده! شخصی تو نظرات گفته بود: « حافظ اشعارش سبب گرمی مغز می شه ، مانند قرآن و مانند اشعار مولانا ، مانند صحیفه ی سجادیه یا نهج البلاغه... هر چه مغز گرمتر باشه ، افکار مثبت و روشن در آن بیشتر می شه ، امید بیشتر می شه ، حتی اگر حس خمودی و افسردگی دارین ، می تواند روح شما را درمان کند«
کلا
باید یه رازی پشت روزهای آخر هر سال باشه که این همه سنگین و بی رحم و سخته. دو هفته‌س دلم سنگینه. یهو یاد بدترین تجربه‌هام میوفتم و تنها چیزی که تو ذهنم نقش می‌بنده اینه که آره، تا تهش قراره همین باشه. همین که تا چشمه بری و تشنه برگردی، سرنوشت محتوم توعه. حالا من وسط قسمت عمیق استخرم و تو سر آب میزنم جای همه‌ی عاملین نرسیدن هام و ضعیف بودن‌هام و گریه میکنم و میشه یه چیزی تو مایه های اون شعرا که تو بارون گریه میکنم چون هیشکی نمیفهمه که گریه کردم
یک آیه از سوره شعرا با صدای استاد عبدالباسط که مربوط به اجراهای مسجد الاقصی در دهه شصت هست.
قَالَ رَبُّکُمْ وَرَبُّ آبَائِکُمُ الْأَوَّلِینَ (26) قَالَ إِنَّ رَسُولَکُمُ الَّذِی أُرْسِلَ إِلَیْکُمْ لَمَجْنُونٌ (27) قَالَ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَمَا بَیْنَهُمَا ۖ إِن کُنتُمْ تَعْقِلُونَ (28)موسی گفت: همان خدایی است که شما و پدران پیشین شما را بیافرید//باز فرعون گفت: این رسولی که به سوی شما به رسالت فرستاده شده سخت دیوانه است//باز م
بسم الله الرحمن الرحیم
یا فارس الحجاز ادرکنی الساعه العجل
 اهل سقیفه
جمعیت و تعداد بیشترشان را دلیل بر حقانیت شان میدانند و تعداد کم شیعیان را دلیل بر باطل بودنشان
به همین دلیل عبدالحمید مولوی بعضی از اهل سقیفه دستور زادو ولد حداکثری اهل سقیفه را صادر نمود و در حالی که مسئولان مردم را از داشتن دو بچه بیشتر منع میکردند 
اهل سقیفه که منافقانه خود را پیرو اوالامر میدانند باتشویق عربستان به زاد و ولد پرداختند که کمترین جمعیت خانوادگی ایشان هش
مشهد برای دوست داران ادب و فرهنگ شهری با ارزش
است چراکه زادگاه فردوسی حماسه سرای بزرگ پارسی زبان است.  بدین معنا که گروه گردشگران طرفدار مشهد علاوه
بر زائران و بخش گردشگری مذهبی، ادبا و شعرا و دنبال کنندگان ادب فارسی نیز این
شهر را مقصد خود قرار می دهند. همه این ها نشان از حجم زیاد گردشگر و مسافر در این
شهر است، که خود نشان از ارتقای کیفیت گردشگری و به دنبال آن افزایش کیفیت هتل های
مشهد به عنوان بخش مهم و کارآ در سیستم گردشگری است.
مشهد برای دوست داران ادب و فرهنگ شهری با ارزش
است چراکه زادگاه فردوسی حماسه سرای بزرگ پارسی زبان است.  بدین معنا که گروه گردشگران طرفدار مشهد علاوه
بر زائران و بخش گردشگری مذهبی، ادبا و شعرا و دنبال کنندگان ادب فارسی نیز این
شهر را مقصد خود قرار می دهند. همه این ها نشان از حجم زیاد گردشگر و مسافر در این
شهر است، که خود نشان از ارتقای کیفیت گردشگری و به دنبال آن افزایش کیفیت هتل های
مشهد به عنوان بخش مهم و کارآ در سیستم گردشگری است.
شعر گفتن یا نگفتن مسأله این است؟
و این که شرط شعر خوب گفتن چیست؟
و این که چقدر باید گفت و چگونه؟
گفتن ها چند نوعند و نگفتن ها چند نوع؟
از آنها که لطیف میگویند و راستی شاعرند زیاد گفتم. آنها به نظر شما در مجموع چه خاصیتی داشتند؟
کمی هم از آنهایی بگویم که لطافت احساس نه به آرامش و تغزل بلکه به جنبش و شور  وامیداردشان: 
رستم از این نفس و هوا زنده بلا مرده بلا
زنده و مرده وطنم نیست به جز فضل خدا
رستم از این بیت و غزل ای شه و سلطان ازل
مفتعلن مفتعلن مفت
پدرتو همه چیزت برای خداست.خوابت خوراکتنمازت روزه‌اتلبخندت گریه‌اتو حتّی نفس کشیدنت.می‌خواهی برای روز پدربه ما هدیه بدهی؟‌هر چه دوست داری به ما هدیه بدهی بدهتو هر چیزی به ما بدهیاگر میان خودمان تقسیم کنیمبه همه بیش از اندازۀ کاسه‌هایشان می‌رسد.یک رکعت از نمازت را که نهیک آیه از سورۀ حمدت راباز هم نهفقط وقتی که تکبیرة الاحرامت را گفتیو بسم الله الرحمن الرحیم نمازت را که بر زبان جاری کردیثواب نقطۀ زیر باء بسم الله را که به همه‌مان بدهیه
شنبه، 15 دی 1397
وقایع سال هفتم هجرت:
جنگ خیبر و استراتژی پیامبر اکرم(ص) در آن
نقش امام علی(ع) در پیروزی مسلمانان در غزوۀ خیبر و سخن آن حضرت به علی(ع)
آمدن جعفر‌بن ابیطالب(ع) از حبشه به مدینه و خوشحالی و سرور رسول‌الله(ص)
تسلیم یهودیان فدک پس از غزوۀ خیبر و نزول آیۀ 26 سورۀ اسراء: «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ»
عمره القضا
ماجرای سرپرستی امامه (دختر حمزه) و سخن معروف پیامبر اکرم(ص)
سال هشتم هجرت:
پیمان‌شکنی قریش در صلح حدیبیه  
فتح مکه
نقش عباس‌بن ع
خورشید هر شب می‌دمد از مشرق پیشانی‌اتوادی طور است این زمین یا خلوت عرفانی‌اتجز یاد حق در خلوتت راهی ندارد هیچکس وقتی که هستی هم‌قسم با سجدۀ طولانی‌اتهر بار یونس می‌شود مبهوت کظم غیظ توچشمی ندیده یک‌دم از این قوم روگردانی‌اتهر کس اسیر سورۀ والشمسِ رویت می‌شوداز قعر ظلمت می‌رسد تا ساحل نورانی‌اتعزم تو فولادی‌تر است از میله‌های این قفسهرگز ندیده دیدۀ فرعونیان حیرانی‌ات«یا رَبِّ خَلِّصنِی مِنَ السِّجن» از نگاهت می‌چکداما همه در ح
1. رفتم برای بچه‌ها
توت‌فرنگی بگیرم که با فروشنده نک‌ّونوکم شد. همین طور که می‌گفتم: «چرا زیری‌هایش
سفید و کال است؟» پیرمرد خریداری دخالت کرد که: تقصیر این که نیست. توی میدون این
طور چیدن و دادن این آورده. اصلاً خود خدا هم ریز و درشت کرده. سورۀ بقره و سوره‌های
بزرگ دیگه رو اول آورده و سورۀ «قل هو الله» و اون ریزه‌میزه‌ها رو آخر.
الحق والانصاف دیگر مقابل این
برهان قاطع نمی‌شد چیزی گفت. مؤدبانه خرید کردم و آرام و سربه‌زیر بیرون آمدم.
2. امروز
بابا یه سری پادکست گوش می‌ده جدیدا که شاهنامه‌خوانی‌ان. چون زیاد توی ماشینه، اینا رو گوش می‌ده تو راه که حوصله‌ش سر نره. کلا خیلی چیز خوبیه، آقاهه می‌خونه شعرا رو و توضیح می‌ده درموردشون. تسلطش خیلی خیلی بالاست، درمورد همه کلمه‌ها، داستانا و تاریخچه‌ها کلا خیلی می‌دونه.اون روز تو ماشین داشتیم یکی از قسمتای این رو گوش می‌کردیم که داشت درمورد تصحیح شاهنامه و جمع‌آوری‌ش و اینا حرف می‌زد. مثلا باید همه نسخه‌های موجود شاهنامه رو بردار
نماهنگ امیدبخش : خدا با ماست
 نماهنگ «خدا با ماست» بر اساس بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان سپاه ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: موسی به قوم خودش گفت که: «اِسْتَعِینُوا بِاللهِ وَ اصْبِرُوا»(۱)؛ «فَلَمَّا تَرَٰاءَ ٱلْجَمْعَانِ قَالَ أَصْحَٰابُ مُوسَىٰٓ إِنَّا لَمُدْرَکُونَ»(۲) وقتی که [قوم موسی] داشتند میرفتند، از دور، مجموعه‌ی فرعونی هم دیده شدند که دارند می‌آیند [به سمت اینها]، اصحاب موسی (علیه‌السلام) گفتند «إ
دست و دل تنگ و جهان تنگ خدایا چه کنم؟
من و یک حوصله تنگ ،به اینها چه کنم؟
سر و برگ جدلم نیست چو با خلق کلیم
نکنم گر به بد و نیک مدارا ،چه کنم؟
....
خلق،مرغان اسیرند که در یک قفسند
زآن میان از که توان داشت امید مددی؟
شکرها گویمت ای چرخ که از گردش تو...
نیست یک کس که توان برد به حالش حسدی
عادت داد و ستد،دادن جان مشکل کرد!
زآنکه این داد ،ز دنبال ندارد ستدی...
......
دلا چه شکوه بیهوده از قضا داری؟
طبیب را چه گنه؟درد بی دوا داری!
کلیم!غم ز پی روز بد ذخیره مکن!
ب
ترم جدید شروع شد و من نسبت به ترم قبلی خیلی تجربه های جدید دارم:)
ترم قبل نمیدونستم چیجوری باید توی دانشگاه درس خوند،چیجوری باید
برنامه ریزی کرد و حتی چیجوری باید با استادا برخورد داشت!از همین
تریبون اعلام میکنم از وضعیت الانم خیلی راضیم و درحالت خوشحالی به سر میبرم:)
یکی از بهترین حسای دنیا اینه که جایی باشی که حس کنی براش ساخته شدی...
و من احساس میکنم از همون بدو تولد بین واژه ها و ابیات شعرا دست و پا میزدم:)
خدایا شکرت به خاطر همه چی،نه فقط ات
ترم جدید شروع شد و من نسبت به ترم قبلی خیلی تجربه های جدید دارم:)
ترم قبل نمیدونستم چیجوری باید توی دانشگاه درس خوند،چیجوری باید
برنامه ریزی کرد و حتی چیجوری باید با استادا برخورد داشت!از همین
تریبون اعلام میکنم از وضعیت الانم خیلی راضیم و درحالت خوشحالی به سر میبرم:)
یکی از بهترین حسای دنیا اینه که جایی باشی که حس کنی براش ساخته شدی...
و من احساس میکنم از همون بدو تولد بین واژه ها و ابیات شعرا دست و پا میزدم:)
خدایا شکرت به خاطر همه چی،نه فقط ات
فایده ای نداره... فکر میکردم بیشتر دیدنت حالمو خوب میکنه. نه که نکرده باشه ها... همین دیروز دیدمت اما امروز دلم یه جوری تنگته انگار چند ماهه ندیدمت. تو هم که... یه جوری غم داری انگار همین دیروز بهت خبر دادن که بار چهار تا کشتی میلیاردیت کلا رفته زیر آب. قبلا صبورتر بودم. این روزا صبر کردن رو یادم رفته... اما اگه بدونم فایده داره صبر میکنم... صبر میکنم برای لبخند. 
همه ی فحشا و بد و بیراه هاشم به جون میخرم! روزای مزخرفی داره میگذره. بذار هر کی هر چی میخو
قم/ مؤسسه کلام منطق نه بخشی شامل چه بخش هایی است.فنون نه گانهاى که در منطق شفاء مطرح شده اند، عبارتند از: 1- ایساغوجى یا مدخل منطق که در آن از معرفى منطق و سایر علوم؛ فایده و موضوع منطق؛ تعریف لفظ مفرد ومرکب؛ بررسى نظریات گوناگون در مورد ذاتى و عرضى؛ بررسى نظرات گوناگون در باره آنچه بر ماهیت دلالت مى کند؛ تقسیم لفظ مفرد کلى به اقسام پنجگانه؛ جنس؛ نوع؛ بررسى تعاریف نوع؛ کلى طبیعى، عقلى و منطقى؛ فصل؛ عرض خاص و عام؛ اشتراکات و اختلافات کلیات خمس
@بعد از دو شب دیر خوابیدن امشب هشت و نیم خاموشی رو زدیم و ۹ دیگه اهل منزل خواب بودند.نشستم به کارهای عقب مانده و چک کردن پیام ها و ...نمیدونم چه جوریه که آخرشب ها قبل خواب مشکلات خیلی معمولی هم تبدیل به یه هیولا میشن که میاد گلوی آدم رو میگیره و هی فشار میده و فشار میده! عجبا! @امروز غروب به میم زنگ زدم و گفتم گرسنمه و هوس قورمه سبزی کردم.شب با قورمه سبزی داغ اومد.مزه بهشت میداد.دوتایی با لذت خوردیمش.دخترها نبودن.@راستش در مورد یه موضوع مهم باید با
به این امر معتقدم هر وقت احساس کردم که استاد صبر شدم در چندقدمی لبریز شدن کاسه‌اش هستم، و بله... تا جنون فاصله‌ای نیست از اینجا که منم.
دلم می‌خواد همه‌چی رو ول کنم و زندگی یک‌ساله تو روستای آباء و اجدادی‌ام رو شروع کنم؛ البته سال اول آزمایشیه. 
یعنی یه جوری خودم رو با کار خفه کردم که می‌ترسم از هرچی کتاب و متنه زده بشم؛ بدی‌اش اینجاست که هیچ اجباری درکار نیست، صرفاً انتخاب خودمه. بدی‌اش اینجاست که زندگی‌ام داره تک‌بعدی می‌شه.
با اینکه
این لیلۀ قدر است که در حال شروع استماه است و درخشنده‌تر از صبح طلوع استدریاست و در شور قیام است و رکوع استآرامش طوفانی او عین خشوع استحوراست و سجاده‌اش از بال فرشته‌ستبا هر مَلَکی تحفه‌ای از باغ بهشت استیا فاطمه کیفَ اَصِفُ حُسنَ ثنائکتو قدری و روح همه حَلَّت بفنائکدر دست تو سررشتۀ تسبیح ملائکدر خانۀ تو گرم طواف‌اند یکایکآمد مَلَکی و خبر از عطر اذان دادگهوارۀ فرزند تو را باز تکان دادای آبروی مسجد و محراب و مناجات!مِهر تو شده مُهر قبولی
بهم میگن طرف برای تو گریه میکنه، تو که نمیای حالش گرفته س، تو دفتر خاطراتش پره از اسم تو. بهم میگن گناه داره نگاش کن، نگاش میکنم. مببینم که حالش از خودش گرفته، که از خودش بدش میاد و از من هم و میفهمم. منم یه روز جاش بودم، میخواستم و نمیخواست من رو، وقتایی بود که متنفر میشدم ازش وقت هایی بود که از خودم بدم می اومد، از خودم میپرسیدم چرا؟ چرا اون از بین همه ی آدما؟ چرا من اصلا؟ اعتماد بنفسم خورد شد و برنگشت، حالا از هرکی خوشم میاد ترس میفته به جونم،
شعر‌هایِ شعرای معاصر برایِ من جذابیت بیشتری از شعرهایِ شعرای کهن داشته، شاید بخاطر سخت‌تر بودن درکِ شعر‌هایِ کهن باشد و ملموس‌تر بودن شعر‌هایِ معاصر. به هر حال تو فهرستِ کتاب‌هایی که باید بخوانم، چند عدد کتاب شعر از شعرای مورد علاقه‌ام هم به چشم می‌خورد، اما همیشه ادبیات داستانی را بر شعر ترجیح دادم در خرید. البته یک بار کتابِ شعری خریدم از جناب فریدون مشیری برای همسرِ گُلم، و آن‌هم بخاطرِ علاقه همسرم به فریدون مشیری و البته علاقه من
ای وای بر اسیری ... کز یاد رفته باشد
در دام مانده باشد... صیاد رفته باشد
آه از دمی که تنها... با داغ او چو لاله
در خون نشسته باشم... چون باد رفته باشد

این شعر خیلی زیباست... اما هیچ وقت نتونستم با تمام اشعارش همراه بشم...
نمی تونم اسیری رو تصور کنم که در دام مانده باشه بعد از یاد رفته باشه... صیاد هم رفته باشه...
راه نداره...
فقط توی عشق های زمینی ممکنه این اتفاق بیفته...

نمیدونم از عقل خودم بنالم یا از این شعرا... درکشون نمیکنم...
من اصلا انسان خشکی نیستم اما
دامنۀ پیامبران 
7321
 حضرت ایوب (ع) بازنشر دامنه خلاصه نگاری و نقل از منابع:
 
حضرت ایوب (ع) از نوادگان حضرت اسحاق (علیه السلام) و نوه حضرت ابراهیم (علیه السلام) است. شیطان بلاهای گوناگون بر سر وی آورد. قرآن اشاره میکند که ایوب برای مدت زیادی تحت فشار قرار می گیرد اما اشاره میکند که ایوب هیچگاه ایمان خود را به خداوند از دست نداد. ابلیس به سراغ حضرت ایوب (ع) رفت و دارایی و فرزندان وی را نابود کرد ولی دید ایوب هم چنان سپاسگزاری می کند. «ابلیس از خدا اذ
«بسم الله الرحمن الرحیم»
این پست هیچ ارتباطی به جنابِ سعدی، حافظ، مولانا، فردوسی، نیما، سهراب و ... نداره!
بلکه در موردِ تدبر سوره‌ی شُعرا هستش...
سوره‌ی شعرا در موردِ پیامبران و قومِ هر پیامبری ایراد شده و توضیح میده که هر قوم چه خصلت و خویی داشتن و چه بلایی سرشون اومده!
سوره‌ی شعرا رو به علت طولانی بودنش نمیشه اینجا نوشت...
و فقط به موضوعِ هر سیاق اشاره می‌کنم:
سیاق اول: ( آیه ۱ تا ۹ )
سیاق اول به پیامبر اشاره می‌کند که می‌خواهد جانش را از شدت
بسم الله
رنجها و غمهاى امام موسى بن جعفر بعد از فاجعه کربلا، دردناکتروشدیدتر از سایر ائمه‏ علیهم السلام‏بود. هارون الرشید همواره در کمین ایشان‏بود، امّا نمى‏توانست به آن‏حضرت آسیبى برساند. شاید او از ترس اینکه‏ مبادا سپاهیانش در صف یاران آن‏حضرت درآیند، از فرستادن آنان براى‏ دستگیرى وشهید کردن امام خوددارى مى‏ورزید، زیرا پنهانکاریى که ‏افراد مکتبى در اقدامات خود ملزم بدان بودند، موجب شده بود که‏ دستگاه حاکمه حتّى به نزدیک‏ترین
شعر‌هایِ شعرای معاصر برایِ من جذابیت بیشتری از شعرهایِ شعرای کهن داشته، شاید بخاطر سخت‌تر بودن درکِ شعر‌هایِ کهن باشد و ملموس‌تر بودن شعر‌هایِ معاصر. به هر حال تو فهرستِ کتاب‌هایی که باید بخوانم، چند عدد کتاب شعر از شعرای مورد علاقه‌ام هم به چشم می‌خورد، اما همیشه ادبیات داستانی را بر شعر ترجیح دادم در خرید. البته یک بار کتابِ شعری خریدم از جناب فریدون مشیری برای همسرِ گُلم، و آن‌هم بخاطرِ علاقه همسرم به فریدون مشیری و البته علاقه من
یامن له الدنیاوالأخره
رنجها و غمهاى امام موسى بن جعفر بعد از فاجعه کربلا، دردناکتروشدیدتر از سایر ائمه‌علیهم السلام‌بود. هارون الرشید همواره در کمین ایشان‌بود، امّا نمى‌توانست به آن‌حضرت آسیبى برساند. شاید او از ترس اینکه‌مبادا سپاهیانش در صف یاران آن‌حضرت درآیند، از فرستادن آنان براى‌دستگیرى وشهید کردن امام خوددارى مى‌ورزید، زیرا پنهانکاریى که‌افراد مکتبى در اقدامات خود ملزم بدان بودند، موجب شده بود که‌دستگاه حاکمه حتّى به ن
پاورپوینت درباره سه تار فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: pptxتعداد صفحات: 13حجم فایل: 150قیمت: 6500 تومانبخشی از متن:تعداد اسلاید : 13 فرمت : pptxمقدمه :سه تار از سازهای ملی ایران است و از آنجایی که مربوط به هیچ قوم و یا منسوب به ناحیه ای خاص نمی باشد، سازی شهری به حساب می آید و در دسته بندی سازها نیز به واسطه داشتن سیم (زه) و نواختن با مضراب ، در دسته ی سازهای زهی مضرابی قرار می گیرد.سه تار با ویژگیهای خاص خود همواره در طول تاریخ مورد توجه هنر دوستا
امام مهدی عجل الله فرجه در کلام امام رضا علیه السلام
شیخ صدوق رضوان الله علیه روایت کرده است:
۳۵- حدثنا أحمد بن زیاد بن جعفر الهمدانی رضی الله عنه قال: حدثنا علی بن إبراهیم بن هاشم عن أبیه عن عبد السلام بن صالح الهروی قال سمعت دعبل بن علی الخزاعی یقول لما أنشدت مولای الرضا علیه السلام قصیدتی التی أولها: مدارس آیات خلت من تلاوة * ومنزل وحی مقفر العرصات فلما انتهیت إلى قولی: خروج إمام لا محالة خارج * یقوم على اسم الله والبركات یمیز فینا كل حق وبا
 
هنوز در عظمت و خلقت افرینش و دنیای امروز ما افرادی وجود دارند که در شناخت خداوند تردید می کنند . 
دونفر در بین راه بعنوان مسافر سوار کردم آنها هنوز سوار نشده بودند باهم در جدال صحبت بودند .
در مورد ادیان شعرا عرفان و خدای یکتا بحث می کردند . یکی از آنها خداوند را قبول نمی داشت .
حتی در مورد روزه و نماز هم اعتقادی نداشت و اقرار می داشت روزه گرفتن برای انسان ضرر دارد  دوستش سعی می کرد متقاعدش کند که به هیچ راهی راضی نمی شد اشعاری از خیام  را عنو
 
هنوز در عظمت و خلقت افرینش و دنیای امروز ما افرادی وجود دارند که در شناخت خداوند تردید می کنند . 
دونفر در بین راه بعنوان مسافر سوار کردم آنها هنوز سوار نشده بودند باهم در جدال صحبت بودند .
در مورد ادیان شعرا عرفان و خدای یکتا بحث می کردند . یکی از آنها خداوند را قبول نمی داشت .
حتی در مورد روزه و نماز هم اعتقادی نداشت و اقرار می داشت روزه گرفتن برای انسان ضرر دارد  دوستش سعی می کرد متقاعدش کند که به هیچ راهی راضی نمی شد اشعاری از خیام  را عنو
مراسم دهه فجر باید مردمی باشد برگزاری دهه‌ی فجر، باید مثل برگزاری جشن نیمه‌ی شعبان باشد... روی این قضیه کار کنید. چه‌کار باید بکنید که وقتی آدم در شب بیستم و بیست‌ویکم و بیست‌ودوم بهمن به خیابان میرود، همه جا پرچم زده باشند و فقط سر در ادارات پرچم و چراغ نباشد؟ اصل قضیه این است که برگزاری این‌گونه مراسم، باید در میان مردم برود. جلساتی که برپا میشود، باید شاد باشد. شیرینی‌یی بدهند، شربتی بدهند، مداحی شعر بخواند، شعرا شعر بخوانند و یک نفر ه
یک وقتی مرحوم آقای مطهری از من پرسیدند نظر شما راجع به مثنوی چیست، همین را گفتم. گفتم به نظر من مثنوی همین است که خودش گفته: و هو اصول اصول اصول الدین. ایشان گفت کاملاً درست است، من هم عقیده‌ام همین است.شعرا | ۲۵ شهریور ۱۳۸۷
 
 
معادله چند مجهولی جلال
ترکیه داره میگه مولوی مال منه چون قبرش توی قونیه است.
دراویش و صوفیه هم میگن مولوی صوفی بوده چون چنتا شعر داره که شبیه نظرات ماست.
حالا ترکیه اومده پول داده به یه کارگردان ایرانی که سریال مولوی رو
ذکر های قنوت ٬ دعاهای قرآن برای قنوت نماز
آنچه می‌آید مجموعه‌ای از دعاهای زیبای قرآن است که از زبان پیامبران،‌ صالحان و مومنان و… از خداوند متعال خواسته شده است.
این
ادعیه نجات‌بخش متضمن سعادت و خوشبختی دنیا و آخرت انسان است که می‌تواند
در هر موقعیتی خاصه در محراب عبادت، آذین لب‌ها و زینت‌بخش قنوت‌ نمازمان
باشد.
دعاى براى پدر و مادر
رَبِّ اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ نوح آیه ۲۶ پروردگارا! مرا، و پدر و مادرم را بیامرز
وَاغْفِرْ لِأَبِ
سوره ماعون که به مناسبت آیة اول، با نام‌هایی چون "أرایت"، "أرایت الذی"، "الدین" و "التکذیب" و به مناسبت آیة دوم به "الیتیم" و به مناسبت آیة آخر، سورة "ماعون" نامیده شده است، در تمام روایات گزارش دهنده ترتیب نزول سوره ها اعم از آنها که در جدول‌های مسند، غیر مسند و ترکیبی در مقدمه جلد اول تفسیر همگام با وحی جمع آوری شده اند، سورةی ماعون در ردیف هفدهم پس از سورة تکاثر و پیش از سورۀ کافرون قرار دارد. اکثر مفسران و دانشمندان علوم قرآن این سوره را مکی د
به نام خدای شنهای طبس
کاش ربنای دعایمان ، امامی باشد که دوازده قرن است دل خونینش همه مصائب عالم را میبیند و منتظر توجه ماست تا عالم را تغییر دهد.به نام خدای شنهای طبسخوب
است گاهی به این بیاندیشیم که دوازده قرن است ، دلی خونین و رنجور همه
مصائب ، بلاها و مشکلات عالم را میبیند ، برای همه آنها راهکار دارد ، توان
اجرا و اقدام دارد ، ولی برای عملی شدن آنها نیاز به توجه ما دارد.دوازده
قرن است فراموشش کردیم ، برخی مان شاید جمعه ها صلواتی و ذکری میگو
بسم الله الرحمن الرحیم-نظریات شخصی است-
جنابی  که محقق  درباره شخصیت جناب مولانا است باخواندن
اشعاری  از مولانا که درباره جناب حضرت شمس
تبریزی – رحمت الله علیه ماند یک معشوقه فتنه انگیز شعر سورده است که قباات
دربیاور ودلربائی کن وغیره دال بران است که مولانا رابطه همجنس گرائی باایشان
داشته است مقدمه  اول جناب شمس تبریزی به
مقام قلندر رسیده است وظریفی فرمودند یعنی درحد ولایت فقیه بوده است بهمعنایانکه
بالاترین  درجه اجتهاد راداشته است هیچ
پیش از این در مقاله‌ای با عنوان "روش صحیح در معرفت شناسی دینی" به نقد هرمنوتیک فلسفی پرداخته بودم. در عرصۀ ادبیّات و نقد ادبی، دیدگاهی با عنوان "مرگ مؤلّف" مطرح است که از زیرشاخه‌های هرمنوتیک فلسفی به حساب می‌آید و نخستین بار توسّط رولان بارت ادیب فرانسوی مطرح شد و به طور خلاصه از این قرار است که: نویسنده بعد از پدید آوردن اثر خود، دیگر نادیده گرفته می‌شود و این خواننده است که بدون در نظر گرفتن او و درخواست توضیح از او، خود هر برداشتی را که ا
سروده های تربتی همه نوع محتوا رو شامل میشن ولی من میخوام اینجا به در مورد محتوای اخلاقی اونا براتون میگم 
بزرگان وعارفان و مشایخ تربت جام مفاهیم بلند اخلاقی خودشون یا اداب نیکوی اجتماعی رو تویه شعر سرایی بیان میکردن؛ مثلا سفارش به دینداری :
(( برادر رسم دینی را به جا کن         نماز و روزه وذکر خدا کن 
   اگر مایی که جنت را ببینی           به ناموسای مردم کم نگاه کن ))
یا مثلا  سفارش به توکل خالصانه :
(( نمک با دانه فلفل مزن یار            سخن در پیش
معرفی طرح درس
 طرح درس سالانه کتاب قرآن پایه نهم
 
 
فایل بصورت ورد و قابل ویرایش -  تعداد صفحات :دو  صفحه - قیمت : فقط  دو هزار تومان  :
 
برای اطمینان شما عزیزان:
 
فایل پی دی اف کامل این طرح درس فقط برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا
فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قایل ویرایش و
بدون آرم این طرح درس به قیمت  دوهزار تومان از لینک خرید دریافت نمائید .ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :
 
در صورت رضایت فایل ورد و قابل و
معرفی طرح درس
  طرح درس سالانه  قرآن هشتم
 
فایل بصورت ورد و قابل ویرایش -  تعداد صفحات : دو صفحه - قیمت : فقط  دو هزار تومان  :
 
برای اطمینان شما عزیزان:
 
فایل پی دی اف کامل این طرح درس فقط برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا
فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قایل ویرایش و
بدون آرم این طرح درس به قیمت  دوهزار تومان از لینک خرید دریافت نمائید .ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :
 
در صورت رضایت فایل ورد و قابل ویرایش این
معرفی طرح درس
  طرح درس سالانه درس پیام های آسمان نهم
 
فایل بصورت ورد و قابل ویرایش -  تعداد صفحات : دو  صفحه - قیمت : فقط  دو هزار تومان  :
 
برای اطمینان شما عزیزان:
 
فایل پی دی اف کامل این طرح درس فقط برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا
فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قایل ویرایش و
بدون آرم این طرح درس به قیمت  دوهزار تومان از لینک خرید دریافت نمائید .ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :
 
در صورت رضایت فایل ورد و قاب
معرفی طرح درس
  طرح درس سالانه درس پیام های آسمان هفتم
 
فایل بصورت ورد و قابل ویرایش -  تعداد صفحات : سه صفحه - قیمت : فقط  دو هزار تومان  :
 
برای اطمینان شما عزیزان:
 
فایل پی دی اف کامل این طرح درس فقط برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا
فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قایل ویرایش و
بدون آرم این طرح درس به قیمت  دوهزار تومان از لینک خرید دریافت نمائید .ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :
 
در صورت رضایت فایل ورد و قاب
معرفی طرح درس
  طرح درس سالانه کتاب قرآن پایه هفتم
 
فایل بصورت ورد و قابل ویرایش -  تعداد صفحات : دو صفحه - قیمت : فقط  دو هزار تومان  :
 
برای اطمینان شما عزیزان:
 
فایل پی دی اف کامل این طرح درس فقط برای مشاهده در زیر آمده است . ابتدا
فایل پی دی اف را مشاهده نمائید و در صورت رضایت فایل ورد و قایل ویرایش و
بدون آرم این طرح درس به قیمت  دوهزار تومان از لینک خرید دریافت نمائید .ابتدا فایل پی دی اف را مشاهده نمائید :
 
در صورت رضایت فایل ورد و قابل وی
همگام با توسعه جوامع و گسترش ابزارهای ارتباطی، رسانه ها به یکی از تاثیرگذارترین شاخص ها در زندگی بشر تبدیل شده و در طی این زمان، همواره جریان ساز بوده و به عبارت دیگر در زمینه های فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و ... ایجاد رویه کرده اند. اساساً یکی از شاخصه های رسانه ی اخلاق مدار، صیانت از حق مؤلف است، رسانه ای که برای بُعد مادی و معنوی تامین کنندگان آثار سمعی و بصری خود تلاش می نماید. سوالی در این خصوص مطرح می گردد و آن مهم اینست که چگونه یک رسانه هما
روزی یکی از استادانم که دستی در علوم باطنی، به‌ویژه جفر دارد، از من پرسید: آیا می‌دانی چرا ما مسلمانان و ایرانیها، گرفتاریها و جنگ و خونریزی و اختلاف و فتنه در میانمان بیش از دیگر اقوام و ملّتهای جهان است؟! گفتم: از روی آیات قرآن و روایات اسلامی به پاسخی در این باره رسیده‌ام، ولی دوست دارم جوابش را از شما بشنوم. فرمود: سؤالی که با شما در میان نهادم مدّتها ذهن مرا به خُد مشغول کرده بود تا آن‌که از طریق علم جفر در این باره پرسیدم و جواب گرفتم ک
از احادیث اسلامی بهره گرفته می شود که برای بنی اُمیّه با دو شاخه شان -بنی سفیان و بنی مروان- دو دولت خاهد بود:
دولت نخستین همان است که پس از زمامداری چهار خلیفۀ مسلمانان، در سال 41 هـ.ق با دست معاویه پسر ابو سفیان بنیادگذاری شد و در سال 132 هـ.ق با کشته شدن مروان حمار با دست عبّاسیان پایان یافت، و دولت دوم آن است که در آخر الزّمان برپا می شود، و در این دولت واپسین، بنی مروان با رهبری اصهب مروانی چند ماهی جزیره و عراق را فرمانروایی می کنند، و بنی سف
ای نام تو بهترین سرآغاز                             بی‌نام تو نامه کی کنم باز
ای یاد تو مونس روانم                                  جز نام تو نیست بر زبانم
ای کار گشای هر چه هستند                                 نام تو کلید هر چه بستند
ای هیچ خطی نگشته ز اول                                    بی‌حجت نام تو مسجل
ای هست کن اساس هستی                                  کوته ز درت دراز دستی
ای خطبه تو تبارک الله                    
بیوگرافی محمد اقبال لاهوریمجموعه: زندگینامه شعرا و دانشمندان
بیوگرافی محمد اقبال لاهوریمحمد اقبال لاهوری در سال 1256 شمسی در یک خانواده متدین در شهر سیالکوت پاکستان به دنیا آمدپدرش بازرگان بود و اجدادش همه از برهمنان کشمیر بودند که در قرن هفدهم به دین اسلام مشرف گشتند.محمد تحصیلات خود را با قرآن در یکی از مساجد زادگاهش شروع کرد و بعد از اتمام دوره مکتب برای گذران دوره‌های ابتدائی و متوسطه به کالج رفت.
ادامه مطلب
بر خود لازم دیدم مطلبی در راستای سانحه تلخ هواپیمای اوکراینی بگذارم....اما این مطلب نوشته من نیست و نویسنده آن نا مشخص است.

 "اشتباهات انسانی" در آیات و روایات قرآن
  مورد اول: فرعونی که عده زیادی از نوزادان یهودی را عمدا کشته بود (۱)، به حضرت موسی (ع) که یک نفر را بدون قصد کشته بود (۲) میگفت: تو که آدم کشته ای، آمدی برای ارشاد و پیامبری؟! ایشان فرمود من اشتباها زدم (۳)، آیا کسی چون تو باید مرا سرزنش کند؟
  مورد دوم: یک روز در صدر اسلام، نیروهای مسلما
به گزارش همشهری آنلاین، پایگاه خبری الخلیج الجدید اعلام کرد مقامات عربستان سعودی دو روز پیش تعدادی از شخصیت های آکادمیک و تاجران را برده کرده اند. این خبر از طریق ورق توئیتری "زندانیان عقیده" منتشر شده است. این حساب کاربری نوشت: زیاد از هشت نفر دربند شدند که در میان آنها زن نیز حیات دارد. به گزارش اسپوتنیک از الخیلج الجدید، طبق این منبع، مها الرفیدی روزنامه نگار مجله الوطن از جمله دستگیرشدگان است. وی به برهان حمایت از افراد اسارت و مطالب ا
معرفی طرح درس :
طرح درس روزانه ملی عربی هشتم درس  تجربه جدید
 
 نام کتاب درسی: عربی  مقطع تحصیلی: هشتم   موضوع درس: تجربه جدید
 
 اهداف :
متن
درس - 2- کلمات جدید 3- معادل عربی سوم شخص مفرد و اول شخص جمع 4- یادآوری
معادل عربی فعل ماضی سوم شخص مفرد و اول شخص جمع 5- شناخت فعل مضارع 6-
یادآوری کلمات عربی پایهی هفتم
1- آشنایی با 54 کلمه جدید و یادآوری کلمات دروس گذشته و سال قبل
2- آشنایی با معادل عربی فعل مضارع سوم شخص مفرد و اول شخص جمع
3- یادآوری معادل عربی ف
معرفی طرح درس :
 طرح درس روزانه عربی نهم درس اشاره به نزدیک و دور
 
 نام کتاب درسی: عربی  مقطع تحصیلی: هفتم  موضوع درس:  اشاره به نزدیک و دور
 
 اهداف :
حیطه شناختی:آموختن 23 کلمه
حیطه عاطفی:   ایجاد علاقه در بین دانشآموزان
حیطه رفتاری:   اشاره به دور و نزدیک کنند
اهداف شناختی:بتوانند جملات را ترجمه نمایند
اهداف عاطفی:   آموختن 5 حکمت از پیامبر اسلام
اهداف توانشی:  ضمایر دور و نزدیک را با مکالمه انجام دهند
-   فایل بصورت ورد و قابل ویرایش -  تعدا
معرفی طرح درس :
 طرح درس روزانه عربی نهم درس تدریس جمع
 
 نام کتاب درسی: عربی  مقطع تحصیلی: هفتم  موضوع درس: تدریس جمع
 
 اهداف :
حیطه شناختی:آموختن ترجمه کلمات و جمع
حیطه عاطفی:   ایجاد علاقه در بین دانشآموزان
حیطه رفتاری:   انواع جمع را در جمله تشخیص دهند
اهداف شناختی:جملات کنز الکنوز را ترجمه نمایند
اهداف عاطفی:   آموختن 5 حکمت و به کار بردن در زندگی
اهداف توانشی:  فرق مثنی و مفرد و جمع را تشخیص دهند
-   فایل بصورت ورد و قابل ویرایش -  تعداد ص
معرفی طرح درس :
 طرح درس روزانه عربی نهم درس  جسرالصّداقه
 
 نام کتاب درسی: عربی  مقطع تحصیلی: نهم   موضوع درس:  جسرالصّداقه
 
 اهداف :
- تعیین اهداف و انتظارات یادگیری:
معنای 23 کلمه جدید را از عربی به فارسی بیان کند.
 متن درس را درست بخواند، بفهمند و ترجمه کند.
پیام متن (صلهرحم، احترام به همسایگان، تلاش برای از بین بردن دشمنی) را درک کند.
به هنگام ضرورت به حکمتها استشهاد کند.
فعل امر (مخاطب و مخاطبه) را بشناسد و آن را در جمله با توجه به قرائن تر
عبدالله سفیانی یکی از پرچمداران سه گانه در شام
از کعب روایت شده است که گفت:
سوی فرات،در کنار شام یا کمی پس از آن، جایگاه گردآمدنی بزرگ خاهد بود؛ پس، بر سر داراییها کارزار می کنند، و از هر نه تن هفت تن کشته می شوند، و آن، پس از صدای سخت فروافتادن چیزی سنگین و سست شونده در ماه رمضان، و پس از جداشدن سه پرچمی است که هر کدام از آنان پادشاهی را برای خُدش می خاهد، و در ایشان مردی می باشد که نامش عبدالله است(1).
چنین می نماید که این حدیث از سخنان پیامبر(صل
معرفی طرح درس :
 طرح درس روزانه عربی نهم درس تدریس مثنی
 
 نام کتاب درسی: عربی  مقطع تحصیلی: هفتم  موضوع درس: تدریس مثنی
 
 اهداف :
حیطه شناختی:آموختن ترجمه کلمات و مثنی
حیطه عاطفی:   ایجاد علاقه در بین دانشآموزان
حیطه رفتاری:   با توجه به مثنی کلمات اشاره به دور و نزدیک کنند
اهداف شناختی:جملات نورالکلام را ترجمه نمایند
اهداف عاطفی:   آموختن 5 حکمت و به کار بردن در زندگی
اهداف توانشی:  فرق مثنی و مفرد را تشخیص دهند
-   فایل بصورت ورد و قابل ویرا
وظایف در شرایط فتنه
وظایف در شرایط فتنه: مؤسسه فرهنگی قدر ولایت

معرفی:

کتاب در چند بخش ارائه شده : ۱) وظایف نخبگان وخواص در شرایط فتنه    ۲)
وظایف شعرا و دانشمندان      ۳) وظایف دانشجویان ودانشگاه ها     ۴) وظایف
طلّاب ومبلّغین    ۵) وظایف بسیجیان         ۶) وظایف مردم     ۷) وظایف
مسئولین   ۸) وظایف مطبوعات

بریده کتاب(۱):

از وظیفه نخبگان : شاخص برای ما بین خودمان وخدا ، این است که نگاه کنیم
ببینیم دربیان این حرف اخلاص داریم یا نه؟ به فکر
گاهنامه باران شماره دهم فرمت فایل دانلودی: .pdfفرمت فایل اصلی: pdfتعداد صفحات: 32حجم فایل: 9938 کیلوبایت قیمت: 1500 تومان 
توضیحات:
گاهنامه باران شماره دهم (دانشگاه علوم پزشکی کرمان)، در قالب فایل pdf در 32 صفحه.
 
شماره دهم این نشریه به همت دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۸_۹۹ تهیه و توزیع می شود.
 
در بخش علمی صنفی این شماره، ابتدا به موضوع افزایش پذیرش چشم گیر دانشجویان پرداخته شده است. همچنین مطالبی در
معرفی طرح درس :
طرح درس سوره شعرا قرآن هشتم بر اساس سند ملی  ( نمونه دوم )
 
 نام کتاب درسی:  قرآن                 پایه :  هشتم              درس :  سوره شعرا
 اهداف :
هدف کلّی درس :    
 الف) در حوزه شناخت : آشنایی با آیات 211 تا 136 سوره شعراء ، معنای کلمات و عبارات قرآنی . 
‌ب) در حوزه باور و گرایش: تشویق دانش آموزان به  بهتر خواندن و لذت بردن از قرائت آیات قرآن و ایمان به کتاب آسمانی و هدایتگری قرآن. 
در حوزه عمل و رفتار : تقویت مهارت روخوانی و روا
یش از این در مقاله‌ای با عنوان "روش صحیح در معرفت شناسی دینی" به نقد هرمنوتیک فلسفی پرداخته بودم. در عرصۀ ادبیّات و نقد ادبی، دیدگاهی با عنوان "مرگ مؤلّف" مطرح است که از زیرشاخه‌های هرمنوتیک فلسفی به حساب می‌آید و نخستین بار توسّط رولان بارت ادیب فرانسوی مطرح شد و به طور خلاصه از این قرار است که: نویسنده بعد از پدید آوردن اثر خود، دیگر نادیده گرفته می‌شود و این خواننده است که بدون در نظر گرفتن او و درخواست توضیح از او، خود هر برداشتی را که از
دامنۀ قرآن
 
7269
 
حِکْمَةٌ بَالِغَةٌ فَمَا تُغْنِ النُّذُرُ. [این خبرها] پندی رساست، ولی هشدارها [به این ستمکاران لجوج] سودی نمی بخشد.
سورۀ قمر، آیۀ 5. ترجمۀ انصاریان
 
منبع عکس: اینجا
 
تفسیر علامه طباطبایی
 
 حـکمت به معناى کلمه حقى است که از آن بهره بردارى شود، و کلمه بالغه از مـاده بلوغ است که به معناى رسیدن هر رونده اى است به آخرین حد مسافت، ولى به طور کـنـایـه در تـمـامیت و کمال هر چیزى هم استعمال مى شود، پس حکمت بالغه آن حکمتى است که کامل
یکی از نگرانی های مادرانه ام برای تو این است که چطور یادت بدهم آدم ها را بشناسی! ساعت ها به این فکر میکنم و بین کتاب ها پرسه میزنم و کلمات را بالا و پایین میکنم که ببینم برای شناساندن هر شخصی به تو باید چه تدبیری را به کار ببندم؟ اگر قرار است برایت بگویم، باید دستت را بگیرم و کجا ببرم و بگویم؟ در کدام کافه یا گلزار یا مسجد یا موزه؟ اگر قرار است حرفی نزنم با چه فیلم یا کتابی آن آدم را پیش چشمانت به نمایش بیاورم؟همه ی اینها ساعت ها فکر میبرد و الحق
اگر خوب گوش کنیم،
هنوز هم صدای گرم شهید ابراهیم هادی می‌آید که می‌گفت: در مجالس عید الزهرا
خدا پیدا نمی‌شود.
به اسم حضرت زهرا
جلسه‌ای می‌گیرند، به اسمِ حدیث رُفع القلم گناه می‌کنند و مثل
پیراهن عثمان سر چوبش می‌کنند، در حالی که این حدیث نه در منابع اولی است و نه راوی درست و
درمانی دارد.

حتی معنای رفع
القلم را درست نفهمیده‌اند. شاید این نصّ صریح قرآن را نشنیده‌اند که در سورۀ زلزله فرمود: فَمَن یَعمَل
مِثقالَ ذَرَّةٍ خَیرًا یَرَهُ تا شای
بسم الله الرحمن الرحیم
روز اول ماه رجب ولادت امام محمد باقر(علیه السلام) گرامى باد.
سالروز ولادت حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) امام پنجم شیعیان را به تمامى دوستداران خاندان پاک و مطهر پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) تبریک عرض نموده، از خداوند متعال توفیق پیروى از آن امام همام را خوستاریم.
به همین مناسبت مقاله اى هرچند کوتاه راجع به زندگانى و فضایل آن بزرگوار تقدیم خدمت شیعیان آن حضرت نموده، امید آن داریم که مقبول افتد.
ولادت
امام محمد باق
#_ارتباط_و_انس_با_امام زمان(عج)_9
انس از راه دل و دوست داشتن ائمه(ع)به خصوص امام زمان (عج) از سفارشات اکید پیامبر(ص)است. خداوند متعال در قرآن می فرماید: 
من یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ...
کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده...《1》
❤️ و بر طبق آیه مودت:
...ِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَىٰ ... بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]؛
شاید تکراری ولی مهم...
اگر خوب گوش کنیم،
هنوز هم صدای گرم شهید ابراهیم هادی می‌آید که می‌گفت: در مجالس عید الزهرا
خدا پیدا نمی‌شود.
به اسم حضرت زهرا
جلسه‌ای می‌گیرند، به اسمِ عشق به مادر سادات گناه می‌کنند و حدیث رُفِع القلم را مثل
پیراهن عثمان سر چوب می‌کنند؛ حدیثی که نه در منابع اولی است و نه راوی درست و
درمانی دارد.

آن‌ها حتی معنای رفع
القلم را هم درست نفهمیده‌اند. اگر هم حدیث صحیح السند باشد، معنایش تحریف شده است.
شاید این نصّ صریح قر
سلام دوستانهدیۀ شبهای قدر من به شما  سامانۀ منیب است. پخش زنده‌اش بازپخش جلسات سال گذشته است. هم امکان گوش سپردن به سخنرانیهای هر شب با موضوع «تفسیر سورۀ یاسین» فراهم است و هم مراسم شبهای قدر که ساعت نه تا ده دعای جوشن است، ده تا یازده سخنرانی و یازده تا نهایتا دوازده و نیم مراسم قرآن روی سر گرفتن.نرم افزار اندرویدی اش هم موجود است. می‌توانید تفسیر هر سوره‌ای را که خواستید یا شرح هر دعای صحیفه یا خطبه های نهج البلاغه را که تا الان گفته شده،
اکثرا روزها یا بعلت سردی هوا و بارندگی یا آلودگی تو خونه هستم .سروناز هنوز خیلی کوچیکه و بیشتر باید حواسم بهش باشه ،فقط سه شنبه در حالیکه بارون می اومد باید می رفتم مدرسه صدرا...با یه بچه کوچیک و یه عالمه وسیله و بارون شدید و یکم اضطراب ماشینو برداشتم و د برو...مدرسه صدرا تو منطقه خیلی باکلاسه ولی به قدری کوچه ها تنگ که نگو
خلاصه ۵تومن نذر کردم و رفتم که الحمدلله به شکل عجیبی جلوی مدرسه جای پارک پیدا شد و بی دردسر!
از سروناز نگم که یهووو وسط سخنر
 
مادر، گناه زندگیم را بمن ببخش!
زیرا اگر گناه من این بود، از تو بود
هرگز نخواستم که ترا سرزنش کنم
اما ترا براستی از زادنم چه سود؟
 
در دل مگو که از تو و رنج تو آگهم
هرگز مرا چنانکه خودستی گمان مدار
هرگز فریب چهره آرام من نخور
هرگز سر از سکوت مدامم گران مدار
 
من آتشم که در دل خود سوزم ایدریغ!
من آتشم که در تو نگیرد شرار من
دردم یکی نبود که زودش دوا کنی
آن به که دل نبندی ازین پس بکار من
 
مادر! من آن امید از کف رفته توام
کز هر چه بگذری، نتوانی بدو رسی
1. تعاون یعنی چه؟
تعاون به زبان ساده یعنی همکاری و یاری رساندن به یکدیگر
 
 
2. آیا ما می توانیم نسبت به تفاقاتی که برای دیگران می افتد بی تفاوت باشیم؟
از آنجایی که انسان هم موجودی اجتماعی و هم مسئول، آفریده شده است؛ هیچکس نمیتواند اعمال و رفتار و زندگی خود را از اجتماع جدا کند و نسبت به آنچه در جامعه میگذرد و اتفاقاتی که برای دیگران می افتد، بی تفاوت بماند و زندگی خود را از دیگران جدا کند.
 
 
3. نظر دین اسلام در زمینه رابطه فرد با اجتماع و همکاری

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها